Header Ads

Τεντούρα ή μοσχοβολήθρα

Τεντούρα ή μοσχοβολήθρα - από «Τα φαγητά της γιαγιάς»
Η Τεντούρα ή αλλιώς μοσχοβολήθρα, είναι το παραδοσιακό ηδύποτο, (γλυκόπιοτο όπως το λέγανε παλιά), της Πάτρας και η προέλευσή της ανάγεται στον 15ο αιώνα, την εποχή της Ενετοκρατίας.
Παρασκευάζεται από εκχύλισμα κανέλλας και γαρύφαλλου, έχει πολύ σκούρο κόκκινο, σχεδόν μαύρο χρώμα και πολύ γλυκιά γεύση. Στην Πάτρα, οι περισσότερες παλιές νοικοκυρές, τη φτιάχνουν ακόμη με την παραδοσιακή συνταγή, με τσίπουρο.


Τεντούρα λικέρ


Υλικά

•   1½ λίτρο τσίπουρο χωρίς γλυκάνισο
•   500 γραμ. ζάχαρη
•   80 γαρύφαλλα
•   20 ξύλα κανέλλας
•   2 μοσχοκάρυδα
•   ½ πορτοκάλι (τη φλούδα του)

Για το σιρόπι

•   4 ποτήρια ζάχαρη
•   2 ποτήρια νερό
•   10 γαρύφαλλα
•   3 ξύλα κανέλλας
•   1 μοσχοκάρυδο
•   ⅔ κουτ. σούπας χυμό λεμόνι

Εκτέλεση

Βάζουμε το τσίπουρο, τη ζάχαρη, τα γαρύφαλλα, την κανέλλα, τα μοσχοκάρυδα και τη φλούδα πορτοκαλιού, σ᾿ ένα γυάλινο δοχείο που να σφραγίζει αεροστεγώς, το κλείνουμε και το κουνάμε ελαφρά, να ανακατευτούν τα υλικά.

Τ᾿ αφήνουμε σφραγισμένο 40 έως 45 μέρες σε φωτεινό μέρος ή στον πάγκο της κουζίνας μας, κουνώντας το στην αρχή κάθε μέρα, μέχρι να λιώσει η ζάχαρη και έπειτα δυο φορές την εβδομάδα.
Τεντούρα ή μοσχοβολήθρα - από «Τα φαγητά της γιαγιάς»
Τεντούρα ή μοσχοβολήθρα - από «Τα φαγητά της γιαγιάς»
Όταν περάσει ο χρόνος αναμονής, φτιάχνουμε το σιρόπι βάζοντας τη ζάχαρη, το νερό και τα μπαχαρικά σε μια κατσαρόλα και τα βράζουμε για 5΄ ώσπου να γίνει ένα σφιχτό σιρόπι. Προς το τέλος, ρίχνουμε το λεμόνι.

Το αφήνουμε να κρυώσει τελείως και τότε ανοίγουμε, το δοχείο με το ποτό, μυρίζουμε το καταπληκτικό άρωμα που έχει πάρει και ρίχνουμε μέσα το σιρόπι.
Τεντούρα ή μοσχοβολήθρα - από «Τα φαγητά της γιαγιάς»
Τεντούρα ή μοσχοβολήθρα - από «Τα φαγητά της γιαγιάς»
Κλείνουμε πάλι, το κουνάμε ελαφρά να ανακατευτεί και το αφήνουμε άλλες 10 - 15 μέρες να γίνει, κουνώντας το άλλες 4 - 5 φορές.

Όταν περάσουν οι μέρες, το σουρώνουμε χρησιμοποιώντας ένα καθαρό πανί (απ᾿ τα φίλτρα του καφέ δεν «περνάει») και έπειτα απολαμβάνουμε την ωραιότερη, για μένα, τεντούρα που υπάρχει.

Μεταφέρουμε την Τεντούρα σε γυάλινα μπουκάλια και τη φυλάμε σε δροσερό και σκιερό μέρος.

Η Τεντούρα πίνεται σκέτη ή με πάγο, ταιριάζει πολύ σε κοκτέιλ με μπράντυ ή τσίπουρο, αλλά και με χυμούς από κόκκινα φρούτα. Μπορούμε επίσης να την απολαύσουμε με κρέμα γάλακτος και τριμμένη κανέλλα ή να την προσθέσουμε σε ζεστά ροφήματα, για να τους δώσουμε μία ξεχωριστή, αρωματική και πικάντικη γεύση.

Εναλλακτικά, μπορούμε να τη φτιάξουμε με οινόπνευμα ποτοποιίας, δείτε εδώ πως: Τεντούρα η αυθεντική συνταγή


Δημοσίευση σχολίου

32 Σχόλια

  1. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΣΥΝΤΑΓΗ,ΕΦΤΙΑΞΕ Η ΚΟΠΕΛΑ ΜΟΥ,ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ!
    (zk<3so much my bb)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγχαρητηρια για την συνταγη σου, η καλύτερη κ η αυθεντικότερη που βρήκα στο internet.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολυ καλη συνταγη Πειραματιζομαι πολυ καιρο και οι συνταγες μου σε κατι υστερουσαν Νομιζω οτι βρηκες τις καταλληλες αναλογιες. Θα δοκιμασω και λιγη μαυροδαφνη γιατι την βρισκω σε πολλες συνταγες Θα την προσθεσω στο τελος σε χλιαρο μειγμα για να μην πικρυσει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σας εκανα την συνταγη ακριβως απλα οι φλουδες ειχαν το ασπρο,πειραζει;

      Διαγραφή
    2. Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει όταν βάζουμε φλούδες εσπεριδοειδών μαζί με το άσπρο, είναι ότι πικρίζουν αυτό που φτιάχνουμε.

      Διαγραφή
    3. δηλαδη δεν θα πεινεται; δεν θα νε γλυκια;

      Διαγραφή
    4. Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Μια χαρά θα είναι, απλά είναι καλό να μην βάζουμε το άσπρο από τις φλούδες.

      Διαγραφή
  4. αν βάλω τσικουδιά, αντί για τσίπουρο, θα γίνει ωραία????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επειδή με τσικουδιά δεν έχω φτιάξει ποτέ τεντούρα, η απάντησή μου είναι μάλλον. Κι αυτό, γιατί και το τσίπουρο που χρησιμοποιώ εγώ, όπως και η τσικουδιά, έχουν έντονη μυρωδιά και γεύση, οπότε αφού γίνεται με το ένα, θα πρέπει να γίνει και με το άλλο.
      Πάντως καλού - κακού φτιάξε μια μικρή ποσότητα, κι ανάλογα πράττεις.
      Αν τη φτιάξεις περιμένω εντυπώσεις.

      Διαγραφή
    2. κι εγώ το πιστεύω, άλλωστε ψιλομοιάζουν οι γεύσεις τους!
      οπωσδήποτε!! σ' ευχαριστώ!

      Διαγραφή
    3. Μπορω να το κανω με κονιακ; και εαν το κανω με κονιακ ιδια αναλογια;

      Διαγραφή
    4. Αν αντικαταστήσουμε το τσίπουρο με κονιάκ, απλά θα φτιάξουμε ένα άλλο ποτό, που θα είναι κι αυτό πολύ ωραίο υποθέτω, αλλά δεν θα είναι τεντούρα.

      Διαγραφή
  5. παιδια και με τσικουδια ειναι τελεια!
    δυο ερωτησεις: 1. μηπως ειναι πολυ η ζαχαρη; μηπως θελει λιγοτερη;
    2. μπορω να βαλω μελι αντι για ζαχαρη κι αν ναι, σε ποση ποσοτητα μελι αντιστοιχει η ποσοτητα ζαχαρης που λεει η συνταγη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Τζιμ, αν βάλεις λιγότερη ζάχαρη και πάλι ωραίο ποτό θα είναι, απλά δεν θα είναι ακριβώς τεντούρα. Η παλιά συνταγή που φτιάχνανε στην Πάτρα, θέλει τόση ζάχαρη, πρέπει να είναι γλυκιά. Στην τεντούρα δεν πάει μέλι, αλλάζει τελείως η γεύση.

      Διαγραφή
  6. Νατάσα Κομοτηνή20 Δεκεμβρίου, 2014 23:55

    Την έκανα κι εγώ τη συνταγή σας και όντως η ζάχαρη μου φάνηκε πολλή. Βασικά μου βγήκε πολύ πηχτή η τεντούρα, κάπως σαν σιρόπι δηλαδή κι ήταν και υπερβολικά γλυκιά, για το γούστο μου τουλάχιστον. Αλλά δεν ξέρω και πολλά από τεντούρα γιατί στην πόλη μου βρίσκω μόνο μία μάρκα στο εμπόριο, η οποία δεν είναι τόσο γλυκιά και είναι πιο αραιή.Λέω να την αραιώσω με λίγο ακόμα τσίπουρο για να τη φέρω στα μέτρα μου.Θα πετύχει λέτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νατάσα μου, όπως λέω και πιο πάνω, η τεντούρα είναι γλυκό λικέρ. Παρόλα αυτά, αν σου φαίνεται πολύ γλυκιά, αραίωσέ τη με τσίπουρο μέχρι να την φέρις εκεί που σου αρέσει. Δεν θα 'χεις πρόβλημα.

      Διαγραφή
  7. Νατάσα Κομοτηνή22 Δεκεμβρίου, 2014 01:11

    Σας ευχαριστώ για την απάντηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. εκανα τη συνταγη κατα γραμμα και εγινε καταπληκτικο το λικερ. ειναι γλυκο και πηχτο. το πινουμε με παγο και αραιωνει λιγο οποτε ειναι τ ε λ ε ι ο . αξιζε η αναμονη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλημέρα, εχω όλα τα υλικά και είμαι έτοιμη να την φτιάξω, μια μικρή διευκρίνιση, το βάζω που το τοποθετώ για να γίνει η ζύμωση? μπαλκόνι η ντουλάπι? δηλαδή θέλει ήλιο η σκιερό μέρος?
    Ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλη μου η τεντούρα δεν θέλει ήλιο, έτσι μπορείς να την ωριμάσεις μέσα σε ντουλάπι, ή αλλιώς να την αφήσεις πάνω στον πάγκο της κουζίνας σου και να παρακολουθείς τακτικά την εξέλιξή της.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστω πολυ για την άμεση απάντηση, την βάζω μέσα λοιπόν γιατί έτσι και αλλιώς οι λιακάδες τελειώνουν! Θα σε ενημερώσω για το πως θα μου βγει! :)

      Διαγραφή
  10. Εκανα τη συνταγη για τριτη φορα και ειναι καταπληκτικη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ναι ειναι καταπληκτικη και η καλυτερη συνταγη αλλα βρε παιδια ειναιτιγκα στη ζαχαρη και οτι πρεπει για να ταισουμε τα καρκινικα κυτταρα. προσοχη λοιπον πινουμε μια στο τοσο για ναμαστε καλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Έχω ξεκινήσει το λικέρ εδώ και 2-3 μέρες και ήθελα να ρωτήσω αν στο τέλος θα πάρει όντως το άρωμα της κανέλας και του γαρύφαλλου. Τώρα, κάθε μέρα που ανοίγω το δοχείο για να ανακετέψω τη ζάχαρη μου μυρίζει τσίπουρο ακόμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλη μου υπομονή χρειάζεται, τίποτε άλλο. Και μην το ανοίξεις πάλι, πριν περάσουν τουλάχιστον 30 μέρες, απλά κούνα το.

      Διαγραφή
  13. Ιωάννα Χρήστου13 Φεβρουαρίου, 2018 16:07

    Είμαι από την Πάτρα και αγαπώ πολύ την τεντούρα! Πίνω λίγο κάθε βράδυ και λειτουργεί σαν ένα αποτελεσματικό υπνωτικό!Δοκίμασα να φτιάξω μόνη μου με τη δική σας συνταγή για πρώτη φορά και έγινε εξαιρετική! Θέλω να σας ευχαριστήσω και να σας συγχαρώ! ☺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ιωάννα μου σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Χαίρομαι πάρα πολύ που σου άρεσε η τεντούρα.

      Διαγραφή
  14. Το απόλυτο γιορτινό λικέρ ! Εχει γεύση από Χριστούγεννα έβαλα τη μισή ποσότητα ζάχαρης έγινε πολύ ωραίο ευχαριστώ για τη συνταγή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΔΗΛΑΔΗ ΝΕΡΟ ΠΟΣΟ?...δε το διευκρινιζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αν φτιάχνετε κι εσείς τη συνταγή, αλλά με άλλο τρόπο, γράψτε τι διαφορετικό κάνετε και ποια υλικά χρησιμοποιείτε.
Αν μαγειρέψετε τη συνταγή και θέλετε, θα χαρώ πολύ να μου γράψετε τα σχόλιά σας.
Για άμεση απάντηση σε απορίες, γράψτε μου μήνυμα στο Instagram.